التنمية المهنية المستدامة لمعلمات الفئات الخاصة برياض الأطفال في مصر في ضوء خبرات کلٍ من الولايات المتحدة الأمريکية و إنجلترا Sustainable Professional Development for Teachers of Special Factions in Kindergarten in Light of Experiences of United States of America, England.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم العلوم التربوية - کلية رياض الأطفال

المستخلص

استهدف هذا البحث إلي إلقاء الضوء علي معالم التنمية المهنية المستدامة لمعلمات الفئات الخاصة برياض الأطفال في مصر والولايات المتحدة الأمريکية وانجلترا. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي،وتوصل البحث إلى:
- افتقار برامج التنمية المهنية المستدامة لمعلمات الفئات الخاصة برياض الأطفال لسياسة واضحة ومحددة.
-  عدم مواکبة هذه البرامج للتطورات والمستحدثات التکنولوجية ، وذلک لنواحى القصور العلمية والمهنية الناتجة عن قصور برامج الإعداد الجامعى.
-  افتقار هذه البرامج للتخطيط وفق احتياجات المعلمة الفعلية فى مجال الفئات الخاصة ، وعدم مشارکة المعلمة فى التخطيط لهذه البرامج ، إلزام المعلمات فى هذه البرامج بالموضوعات والمحاور المطروحة.
- وضع رؤية تربوية مقترحة تسهم بفاعلية فى التنمية المهنية المستدامة لمعلمات الفئات الخاصة برياض الأطفال فى ضوء خبرات کل من الولايات المتحدة الأمريکية وإنجلترا
 
Abstract
 
The present study compares sustainable professional development of kindergarten teachers of children with special needs in thelight of experience of some developed countries.
 
The present study is delimited to female kindergarten  teachers of children with specialneeds in Egypt, United States of America,England and Germany. The current studyfocuses on training, preparing and professional development of Egyptian female kindergarten teachers of children with special needs. The study concerns with the most important problems that hinder their work. Also it tacklestheir sustainable professional development, itsgoals and significance and to give it and itsprograms the suitable concern. It also concerns with the sustainable professional development programs in United States of America, Englandand Germany. The results of the study revealed that sustainable professional development of kindergarten teachers of children with special needs lacks a clear and specific vision,sustainable professional development  programsare step behind and don’t equip with the modern technology, these programs lack of planning according to the needs of the teachers of children with special needs and suggesting some procedures to effectively develop sustainable professional development of kindergarten teachers of children with special needs in the lights of experience of some countries such asUnited States of America, England and Germany.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية