أثر استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية عادات العقل لدى الأطفال المتفوقين في مرحلة رياض الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تنمية عادات العقل لدى الأطفال المتفوقين في رياض الأطفال ، وتمثلت مشکلتها فى : عدم اهتمام رياض الأطفال بالأطفال المتفوقين ، وقلة الدراسات التى تناولت عادات العقل وتنميتها لدى هذه الفئة من الأطفال ، وعدم استخدام الاستراتيجيات القائمة على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ فى تنمية هذه العادات ، وعليه فقد تحددت مشکلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالى : کيف يمکن تنمية عادات العقل لدى الأطفال المتفوقين بمرحلة رياض الأطفال باستخدام استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ ؟
ولکى تجيب الباحثة على هذا السؤال وأسئلته الفرعية قامت بإعداد أدوات الدراسة وموادها وتقنينها ، وتطبيق الأدوات والاستراتيجية ، ثم تطبيق المقياس بعديا واستخلاص النتائج .
وکان من أهم نتائج الدراسة ثبات فاعلية الاستراتيجية المقترحة فى تنمية عادات العقل عند أطفال مرحلة الرياض.
وفي ضوء نتائج الدراسة ، قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات من بينها  الاهتمام بنظرية التعلم المستند إلى الدماغ عند تخطيط المناهج عامة، ومنهج رياض الأطفال خاصة .
Abstract
This research aimed at developing advanced kindergartners’ habits of mind. The problem was determined in the lack of due care to be provided to advanced children in kindergartens.  There is a paucity of research on habits of mind and its development in this particular age group. Furthermore, little research is attempted with regard to investigating how far the use of brain-based learning strategies could possibly contribute to developing habits of mind.  Therefore, this research attempted to investigate the following main question: How could a proposed strategy based on brain-based learning theory contribute to developing advanced kindergarteners’ habits of mind? To answer this question, the present researcher prepared the instruments and materials of the research and submitted them for validation; administered the pre-instruments and the proposed strategy; then administered the post-instruments and concluded with the research findings. The most important finding of the research was the effectiveness of the proposed strategy in developing the kindergartners’ habits of mind. In light of the research findings, a number of recommendations were provided, most among which was the need to pay more attention to brain-based learning theory and integrate it into the planning and development of curricula in general and the curriculum of kindergartens in particular.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية